Creatief Schrijven

Haiku (Middenbouw-Bovenbouw)

Deze opdracht is bedoeld voor de bovenbouw maar kan ook als verdiept werk in de middenbouw gebruikt worden. De kinderen leren over een Haiku door er twee te bestuderen en te vergelijken. Hiermee activeer je een van de hogere denkorden van Bloom. Daarna lezen ze een toelichting en schrijven ze zelf een Haiku. 

Haiku Werkblad
PDF – 31,0 KB 9 downloads

Verhaalstructuur (Middenbouw-Bovenbouw)

Veel verhalen hebben ongeveer dezelfde structuur. Deze structuur is losjes gebaseerd op een klassiek sprookje. Het werkt goed om deze structuur eerst in groepjes verbaal te doen. Elk kind vult 1 zin aan. Zo vertellen ze samen een verhaal. Daarna kunnen ze zelf een blad helemaal invullen of een blad doorgeven door de klas/in hun groepje. Hoe eindigt het verhaal wat jij bent begonnen? Door verbaal en samen te werken zijn de kinderen bezig met actief leren . Door nieuwe input te bedenken werken ze aan de hogere denkorde  creeren 

Format Basisverhaal
PDF – 274,9 KB 8 downloads

Maak jouw eigen website met JouwWeb